Ah-ga-ssi

Jaar: 2016
Land: Zuid-Korea
Regie: Chan-wook Park
Score: ★★★★☆

ags1We zijn het Oostenrijkse souterrain nog maar net uit of we worden alweer uitgenodigd in de Zuid-Koreaanse kelder. Kiezen is een luxeprobleem, maar als het dan toch moet, geef me dan de Zuid-Koreanen maar. Die lusten wel pap van wraak, incestueuze relaties en andere narigheid. Specialist Chan-wook Park (Boksuneun naui geot, Oldeuboi, Chinjeolhan geumjassi) neemt ons graag mee naar een afgelegen landhuis en doet het ijzeren hekwerk wel achter ons dicht.

Ah-ga-ssi (The Handmaiden) is het verhaal van een driehoeksverhouding vol intriges en seks. In het door Japan bezette Korea van 1930 spant graaf Fujiwara samen met het dienstmeisje Sook-Hee. Sook-Hee wordt aangenomen in het huishouden van de rijke Japanse erfgename Lady Hideko en haar oom Kouzuki. Het tweetal leeft met een legertje bedienden in een landhuis dat stilistisch het midden houdt tussen Victoriaans Engeland en Japan. Met daarin een enorme bibliotheek.

Maar Ah-ga-ssi is geen tam kostuumdrama. Sook-Hee speelt namelijk dat ze dienstmeisje is, maar is eigenlijk een zakkenroller. Graaf Fujiwara is geen graaf, maar een zwendelaar. Oom Kouzaki is geen Japanminnend suikeroompje dat graag boeken leest, maar een vervalser en sado-masochist. En Lady Hideko tenslotte vindt haar rol in gevangenschap en de door oomlief georganiseerde boekenavondjes maar benauwend.

ags2Het duurt even voor Ah-ga-ssi echt interessant wordt. De in drie delen opgesplitste film komt langzaam op gang. Er worden wat plannen gesmeed om sommen geld afhandig te maken, er is wat lesbische romantiek en er sluimert wat dreiging. Aardig verhaal, geinige twist aan het eind, niet veel meer. Maar dan schakelt Park een aantal versnellingen omhoog in het tweede deel vol verraad, seks en een grotere rol voor oom Kouzuki.

Park brengt de driehoeksverhouding fantastisch in beeld: Sook-Hee en graaf Fujiwara nemen de hoofdrollen in het eerste deel voor rekening, graaf Fujiwara en Lady Hideko spelen onder één hoedje in het tweede deel en tot slot gaat de onverdeelde aandacht uit naar de dames en de muziek die ze samen maken. Ah-ga-ssi doet pijn, prikkelt en doet je afvragen wie het meest geperverteerd is: Kouzuki, Park of de kijker zelf?

Wereldreisverhalen vanaf nu online
Ich seh ich seh

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*