4

Jaar: 2005
Land: Rusland
Regie: Ilya Khrjanovsky
Score: ★★☆☆☆
 

Dat zie je niet vaak: een film waarvan titel en waardering exact overeenkomen! Waarmee we het leukste wat er over 4 (op internet alleen te traceren wanneer men Chetyre, ofwel ‘4’ in het Russisch invoert) te vertellen is gelijk al hebben gehad. Kijk je voor het eerst in 25 dagen weer eens een film – een betreurenswaardig persoonlijk record – blijkt het een gigantische anticlimax op te leveren.

Dat 4 werd overladen met prijzen valt nog enigszins te begrijpen. Het verhaal van Vladimir Sorokin, een mijdenswaardige schrijver, is onbegrijpelijk. Dan zal het wel goed zijn, moeten veel mensen hebben gedacht. Maar verontrustende beelden die vragen oproepen zijn geen graadmeter voor een goede film. Sla er het rijtje Duitse films dat ik heb gezien maar eens op na.

Nu ben ik heel wat gewend op onsmakelijk gebied, maar Khrjanovsky ging naar mijn zin te ver. Zoveel moet ik hem nageven. Het gebrek aan tafelmanieren waarmee de gemiddelde Russische plattelandsbewoner zijn vlees naar binnen werkt is tot daar aan toe, maar op slappe, bejaarde hangtieten zit ik toch zeker de komende vijftig jaar niet te wachten. Zelden verlang ik naar Hollywood, maar bij het zien van 4 leek Amerika mij daadwerkelijk het beloofde land.

 

Het begint allemaal nog hoopgevend wanneer drie Russen elkaar ‘s nachts in een café treffen. Een muzikant vertelt over experimenten met het klonen van mensen, wat in Rusland al tientallen jaren vierlingen oplevert. Een meisje met grote, hangende borsten (zie DVD-hoesje) doet een duit in het zakje over vreemde, futuristische apparaten die je een fijn gevoel bezorgen (4 doet dat niet) en een kale vleeshandelaar verzint dat hij bij de president werkt. Sterke verhalen en veel wodka – leuk, denken we dan nog.

Het trage gesprek waarmee de film opent (we zijn ruim drie kwartier verder wanneer het drietal op huis aan gaat) gaat abrupt over in een tweede deel waarin het verhaal over de vierlingen op waarheid blijkt te berusten. Marina is een gekloonde dame want haar zussen hebben identieke borsten. Als dat geen bewijs is. Daarna sukkelt 4 nog ruim een uur door en zien we hoe Marina en zussen een stel baboesjka’s helpt bij het maken van poppen. Steeds maar weer dezelfde scènes worden met elkaar verbonden door ellenlange looppassages waarin evenmin iets gebeurt. Louter voor mensen die graag opscheppen kunstzinnige films beter te begrijpen dan anderen.

Underworld
Heil aan de hamer

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*