Дневной дозор

Jaar: 2006
Land: Rusland
Regie: Timur Bekmambetov
Score: ★★★½☆
 

Welkom bij de cursus filmkijken met huilende kinderen, deel 3. Waarop de lezer zal vragen: “Fiepke, sinds wanneer ben jij hier zo’n expert in?” Nou, expert – ik doe in schrikbarend tempo ervaring op, maar een expert ben ik inderdaad nog niet. Zo heb ik van Дневной дозор (Dnevnoy dozor/Day Watch), verdeeld over twee avonden en gekeken met veel gebruikmaking van de pauzeknop op de afstandsbediening, bar weinig gesnapt.

Nu moet ik dat natuurlijk niet volledig aan onze lieve Ilva wijten, maar ook in zekere mate aan meneer Bekmambetov. In mijn recensie van Ночной дозор (Nochnoy dozor/Night Watch), vier jaar geleden, hoopte ik dat nalezen van de roman wat duidelijkheid zou verschaffen. IJdele hoop, want het boek heb ik nooit gelezen en om het verhaal nog wat onnavolgbaarder te maken heeft Bekmambetov de resterende twee delen van zijn trilogie samengepropt tot één slotfilm.

Het eerste deel, Ночной дозор, leverde destijds al voldoende stof op om eigenlijk vijf of zes films van te maken. De indrukken werden als mitrailleurvuur van het scherm gekatapulteerd. Dat was één van de drie delen van het boek in filmvorm. Nu probeerden Eva en ik twee delen te behappen en opnieuw volstonden de luttele seconden die ons per nieuwe indruk gegund werden geenszins. Het kostte na afloop nog enkele uurtjes om de puzzelstukjes samen op de juiste plaats te krijgen.

 

Дневной дозор moet minstens zes miljard hebben gekost. En dan heb ik het niet over roebels of dollars, maar echte, keiharde euro’s. De speciale effecten zijn niet te tellen, grotesk en absurd. Legers te paard stormen door verdedigingsmuren van historische steden, sportieve auto’s scheuren over de zijkant van een flatgebouw, een reuzenrad verplettert alles op zijn pad, mensen veranderen in vampier, mug of papegaai, voor achtervolgingsscènes worden hiertoe ongeschikte vehikels aangewend, gans Moskou stort in puin en werkelijk iedereen in de film lijkt vroeg of laat door een glazen wand te vallen.

Wie van actie houdt zit dus goed bij deze film. Tussendoor wordt nog verteld hoe het verder gaat met de strijd tussen het Licht en het Duister. Anton blijkt in Ночной дозор namelijk keuzes gemaakt te hebben die hem blijven achtervolgen. Het delicate evenwicht tussen beide aartsvijanden is onherstelbaar verstoord. Tenzij je natuurlijk over het Krijt van het Lot beschikt, want daarmee kunnen gedane keuzes ongedaan worden gemaakt. Buiten adem constateerden we dat Ilva bij alle raadsels, explosies en bloedvergieten in slaap was gevallen.

Tyrannosaurus Azteca
Брат

1 Comment

  1. Ook weer zo’n film die je volgens mij alleen kan waarderen als je Russen echt heel leuk vind 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*