Drive

Jaar: 2011
Land: Verenigde Staten van Amerika
Regie: Nicolas Winding Refn
Score: ★★★½☆
 

Als Schokkend Nieuws een actie- dan wel misdaadfilm tot beste film van het jaar bestempelt kan dat twee dingen betekenen: ofwel werd er in 2011 geen enkele fatsoenlijke horrorfilm geproduceerd, ofwel liet mijn lijfblad zich meezuigen in een hype. Gelukkig is het eerste niet waar, maar de jongens en meisjes van de redactie zouden beter moeten weten dan zich zo bij de neus te laten nemen.

Er zijn heel wat dingen die voor deze gehypete film spreken. Ryan Gosling is een coole, hippe acteur (hoewel hij een stuk leuker was in Lars and the Real Girl), auto’s zijn cool, hip en een terugkerend thema bij onze maandagavond filmavond (Rubber, Two-lane Blacktop), boeven die per ongeluk een miljoen stelen en het met flair terugbezorgen zijn cool en hip en een jonge regisseur met een naam als Winding Refn moet wel cool en hip zijn.

Dat laatste is misschien ook wel zo, al was Winding Refns Valhalla Rising een stuk interessanter dan Drive. Of die film beter was valt te bestwisten, maar het misdaadverhaaltje van Drive is nauwelijks opzienbarend te noemen. Wel leuk aan deze film zijn de jaren ’80 sfeer (roze openingstitels à la Miami Vice en een synthesizerscore waar John Carpenter geld voor zou betalen) en de fraaie helikoptershots van nachtelijk Los Angeles.

 

Drive begint met een spannende achtervolging, maar vernieuwend is het allemaal niet te noemen – en dat is niet omdat Drive zo hard probeert drie decennia geleden te zijn gefilmd. Gosling kan goed rijden en doet dat als stuntman en als bestuurder van vluchtauto’s. Eigenlijk bedoelt hij het best goed, maar wanneer hij een min of meer bevriende boef helpt belandt hij in de stront. Alwaar hij uiteraard steeds dieper inzakt.

De maffia wordt erbij gehaald, vrouwen en kinderen worden bedreigd, vrienden verlinken Gosling en elke actie die hij onderneemt maakt de zaak alleen maar erger. De bloedspatten op zijn chique jasje zijn aan het eind niet meer te tellen. Winding Refn weet zijn artistieke neigingen hierbij op sommige momenten niet te onderdrukken, maar echt thuishoren doen ze niet in een actiefilm. Het zijn dan weer wel net die momenten die Drive boven de gemiddelde film in dit genre uittillen.

Deathsport
Big Trouble in Little China

3 Comments

  1. Dat was Fiepke’s idee van mijn indruk, en daaraan toevoegend: ik vond z’n gevoel voor humor ook wat matig. Aan de andere kant heb ik wel veel respect voor een man die zo’n glimmend schorpioenjasje met zoveel zelfvertrouwen draagt.

  2. Ik heb zelf het vermoeden dat de redactie uit vrouwen bestaat.
    Ik sprak een vriendin van me die was op het einde helemaal verliefd op de hoofdpersoon. Veel van haar vriendinnen hadden het zelfde ervaren bij het kijken van de film.
    Eva wat is jou second opinion hier op?

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*