E tu vivrai nel terrore – L’aldilà

Jaar: 1978
Land: Italië
Regie: Lucio Fulci
Score: ★★★☆☆
 

Het springt wel in het oog; Fulci’s obsessie met (het doen ontstaan van) visueel gehandicapten. Werd er in Zombi 2 al tergend langzaam een 30 centimeter lange splinter in een oogbal geboord, nu duwen ondode vingers oogballen uit hun kas, herhalen roestige spijkers hetzelfde wapenfeit vanuit een andere hoek, hebben spinnen het er ook al op voorzien en staren we regelmatig in de blind geworden ogen van arme meisjes.

Waarmee de meer subtiele beelden uit E tu vivrai nel terrore – L’aldilà (wat dat allemaal betekent doet er niet toe, want op mijn dvd-hoes stond gewoon The Beyond, en daar gaat het dan ook over) wel zo’n beetje beschreven zijn. Daarnaast worden we getrakteerd op exploderende schedels, ongebluste kalk in het gezicht (‘gevaar voor ernstig oogletsel’, wordt dan ook op potjes ongebluste kalk gewaarschuwd), doorgebeten halzen en dan ook nog hier en daar wat viezigheid van het een of ander.

Toch, E tu vivrai nel terrore – L’aldilà aanprijzen als een meesterwerk van de Italiaanse shockcinema gaat wat ver. Verkrachtingsscènes en het martelen van dieren blijven ons bespaard. En meesterwerk is sowieso een term die bij deze film wat vergezocht is. Engelse nasynchronisatie en de haardracht van de vroege jaren ’80 zitten een dergelijke noemer zoals wel vaker stevig in de weg.

 

Liza erft een verlaten hotel ergens in Louisiana. Vette shizzle, zou je zeggen, maar het hotel is gebouwd op één van de zeven poorten naar de hel. Op zich geen onoverkomelijk probleem, ware het niet dat Liza, vrouw die ze is, nieuwsgierig is en de poort per abuis opent. Gauw weer dicht dat ding, zou je zeggen, maar dat blijkt dan weer makkelijker gezegd dan gedaan.

Het had een macabere vertelling kunnen worden om kippenvel van te krijgen. Sepiatinten om het verhaal in te leiden, een excentrieke schilder en een boek vol geheimen. Helaas verlaat Fulci dit veelbelovende pad alras om poppen te introduceren die een gewillig slachtoffer spelen bij de vele ranzige martelingen en verminkingen. De stoffige hotelkamer wordt te snel verruild voor het klinische ziekenhuis waarin de lijken torenhoog liggen opgestapeld. Het slot bewijst dat E tu vivrai nel terrore – L’aldilà zoveel mooier had kunnen zijn. Voor Fulci is er na zijn scandaleuze eerdere werk helaas geen weg meer terug.

Shaun of the Dead
Podium

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*