Escape from New York

Jaar: 1981
Land: Verenigde Staten van Amerika
Regie: John Carpenter
Score: ★★★★☆
 

John Carpenter heeft weinig vertrouwen in de mensheid. Gelukkig maar, want dat heeft in een tijdsbestek van ruim dertig jaar al heel wat fijne films opgeleverd, met voorlopig als meest recente de grappige Masters of Horror episode Pro-Life. Carpenter heeft zó weinig vertrouwen in de mensheid dat hij zelf de filmmuziek schrijft bij zijn films vol doemdenkerij. Een ander zou het toch maar verknallen en het is nog goedkoper ook.

In het kader van de 10%-regeling kocht ik in de kerstvakantie drie dvd’s bij Boudisque die volgens de verkoper zo slecht waren dat je broek ervan afzakte. Escape from New York uitgezonderd, want dat was een echte cultklassieker. Dat wist ik al lang, maar wanneer ik het avontuur van Snake Plissken zag kon ik me niet meer herinneren. Het zal ergens in de jaren ’90 zijn geweest.

Zelfs toen moet de tijd Escape from New York al achterhaald hebben. De film begint met een voice-over van Jamie Lee Curtis die vertelt dat de misdaadcijfers in de Verenigde Staten in 1988 met 400 procent toenamen. De enige oplossing: Manhattan ombouwen tot streng bewaakt penitentiair eiland. Waarna de science fictionfilm naar het heden flitst: 1997. In negen jaar tijd heeft nog geen enkele veroordeelde de gevangenis levend verlaten.

 

Enter Snake Plissken (Kurt Russell). Zoals elke gevangene krijgt Snake, waarvan iedereen dacht dat ie al dood was, bij veroordeling de mogelijkheid aangeboden zich ter plekke te laten cremeren. Snake krijgt daarnaast een optie die niet iedereen krijgt: bevrijd de president die na een gijzeling op Manhattan is beland en kom terug als vrij man. Snake belooft erover na te zullen denken, maar nadenken is niet ’s mans sterkste kant. Actie willen we zien!

Escape from New York is het begin van een vruchtbare samenwerking van de geweldige Carpenter (zie ook recensies van In the Mouth of Madness, The Thing en Cigarette Burns) en machoheld Russell, waarvan ik helaas pas vier films zag. Snake heeft weinig op met de president, zijn land of naastenliefde in het algemeen, maar heeft weinig keus. Wel heeft hij een automatisch geweer, vuisten die willen meppen en een voor de film tekenend gebrek aan futuristische gadgets tot zijn beschikking. Tijd om Escape from L.A. ergens vandaan te toveren.

27 Missing Kisses
Vliegende eekhoorns en lachende beertjes

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*