Груз 200

Jaar: 2007
Land: Rusland
Regie: Aleksey Balabanov
Score: ★★★★☆
 

Aleksey Balabanov maakt geen softe boevenfilms als Брат (Brat) en Брат 2 (Brat 2) meer. Nu was de regisseur ten tijde van de zachtaardige culthit Брат ook nog een dertiger. Tien jaar later is hij zo te zien een cynische, oude man geworden die alle hoop op een betere wereld heeft laten varen. Груз 200 (Gruz 200/Cargo 200) is een gitzwarte thriller die de laatste twijfelaars over de streep probeert te trekken: de mens is in wezen slecht.

Груз 200 is geen cultureel verantwoord buitenlands filmpje om op maandagochtend eens lekker over te keuvelen op je werk. “Jongens, ik heb toch zo’n goeie Russische verkrachtingsfilm gezien afgelopen zaterdag. Tikkeltje aan de harde kant, maar mooie beelden joh…” Waarom kijk ik dit soort films eigenlijk? Bezorg ik mezelf soms graag een naar gevoel? Of is Груз 200 echt een goede film, zoals sommigen Balabanovs martelgang proberen goed te praten?

Reclame voor de Sovjetunie is het in ieder geval niet, maar of er in de tussentijd zoveel verbeterd is in het immense Rusland blijft de vraag. De volstrekte willekeur van de militia wijkt nauwelijks af van hedendaags politieoptreden, als je bepaalde documentaires op tv mag geloven. De onbetrouwbare overheid boezemt genoeg angst in om van Груз 200 bijna een horrorfilm te maken. Bijna – al bedanken sommige horrorregisseurs voor het tonen van dergelijke zieke beelden.

 

Груз 200 staat voor het stoffelijk overschot van gesneuvelde soldaten. In 1984 komt lading 200 uit Afghanistan, net zoals bij ons nu dus eigenlijk, maar dat is pas later in de film van belang. Daarvoor heeft Angelika een leuke avond in de disco met Valera, het hippe vriendje van haar beste vriendin. Die voorinformatie schijnt haar niet te deren en alcoholieker Valera nog minder. Die zit meer in zijn maag met het feit dat zijn wodkafles alweer leeg is. Gelukkig weet hij nog een plek om goedkoop nieuwe drank te halen.

De illegale wodkastokerij is geen plek waar je ‘s avonds wil zijn, zeker niet met een dronken man die een jachtgeweer aan het poetsen is en een huiveringwekkende politieagent die er buiten zijn diensturen ongezonde hobby’s op na houdt. Zoals daar zijn verkrachting, excessief geweld, intimidatie, lijken laten wegrotten in de slaapkamer en het voordragen van proza. De momenten waarop er enkel excessief geweld in beeld wordt gebracht zijn een verademing. Ik denk dat ik meneer Balabanov ook niet graag ‘s avonds tegen zou komen.

Alice in Wonderland
The Fall

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*