Imprint

Jaar: 2005
Land: Verenigde Staten van Amerika/Japan
Regie: Takashi Miike
Score: ★★½☆☆
 

De Masters of Horror serie biedt niet alleen een grote variatie aan onderwerpen, maar helaas ook aan kwaliteit van de films. Het is wisselvalligheid troef. Hoe moet Imprint nu geïnterpreteerd worden? Greep Takashi Miike het aanbod een film voor de serie te maken aan als vrijbrief om er eens lustig op los te experimenteren, of had de regisseur maar een half idee en simpelweg niet genoeg zin er iets van te maken?

Sprak ik bij Deer Woman mijn lof uit dat iemand met zulke lulkoek nog een onderhoudend uur vermaak wist af te leveren, het kan dus ook andersom. In 19e eeuws Japan belandt de Amerikaan Christopher op een door nevelen omgeven eiland. Het is nacht; de weg terug is afgesloten. De enige nederzetting op het eiland is een bordeel. Een bordeel waar de bewoners mysterieuze zaken angstvallig geheim houden.

Hoe kun je zo’n verhaal verpesten?! Sfeervolle, dreigende beelden van de onveilige omgeving waarin Christopher belandt, de unheimliche muziek van de biwa die hem begeleidt en een overtuigende weergave van het zware leven dat de arme Japanner eeuwen geleden op het platteland leidde. Zo sterk als de eerste drie kwartier zijn, zo onthutsend zwak is het einde van Imprint.

 

Daarvoor hebben we te maken met een typische Japanse film, zo een waarin het wat Eva betreft wel wat minder mag. Mannen schoppen hun echtgenote in de buik, er wordt gefolterd met naalden onder de nagels en als noviteit wordt een rivier vol foetussen aangevoerd. Andere landen, andere zeden, zullen we maar zeggen.

On-Japans en in dit geval een manco is de keuze voor Engelstalige dialogen. De gekunstelde impressie die dit oplevert wordt niet minder door het overdreven aangezette acteren van Billy Drago als Christopher. Onvolkomenheden die in het niet vallen bij het achterlijke einde dat Imprint het voordeel van de twijfel niet langer waardig maakt. Een hand met ogen en tanden die uit iemands hoofd groeit?! Foei, Miike!

Pick Me Up
Maniac Nurses

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*