King Kong

Jaar: 2005
Land: Nieuw-Zeeland/Verenigde Staten van Amerika
Regie: Peter Jackson
Score: ★★★★½
 

Laat ik maar eens beginnen met een bekentenis. Ik heb de originele King Kong uit 1933 of willekeurig welke van de vele remakes en spin-offs nog nooit gezien. Daar had ik een goede reden voor: ik was in de verste verte niet nieuwsgierig naar de avonturen van een grote aap op een vergeten Jurassic Park-achtig eiland die om de een of andere vage reden met een meisje op een wolkenkrabber in New York belandt.

Toen ik hoorde dat Peter Jackson King Kong opnieuw ging verfilmen moest ik de film zien. Na met Bad Taste en Meet the Feebles aangetoond te hebben wat voor genie hij is moet ik alle films van deze man zien. Met de Lord of the Rings trilogie stelde hij niet teleur, dus wie weet kon hij zelfs aapjes kijken spannend maken.

En eigenlijk herinnert King Kong lange tijd aan nog zo’n Jackson klassieker – Braindead. In dit guitige darmenspektakel reizen avonturiers naar het mysterieuze Skull Island om een zeldzaam soort aap (die eigenlijk meer op een rat lijkt) te bemachtigen. Het vijandige rotseiland stikt van de aggressieve inboorlingen, maar het lukt de dierenhandelaars het beest in hun schip te krijgen, vooraleer de aap de ‘beschaafde’ wereld op stelten zet.

 

Hmmm. Da’s toch frappant. In King Kong reist een filmploeg namelijk naar een eiland waar nog nooit iemand van gehoord heeft. Een witte plek op de kaart. Skull Island, heet het. Grillige rotskusten, woeste baren, maar het lukt de bemanning van het schip voet aan wal te zetten. Wie hen hier opwacht? Boze inboorlingen en een grote aap. Aap in de boot; ‘beschaafde’ wereld op stelten.

Die Peter Jackson toch. Maar in plaats van het arme aapje al snel een virus te laten verspreiden dat mensen in zombies doet veranderen en daarna plat te laten trappen is dit keer de aap zelf aan de beurt om alles en iedereen plat te trappen. Nog een verschil: het budget. Was er niet voor Braindead, maar overduidelijk wel voor King Kong. Hierdoor heeft Jackson alle tijd van de wereld om het verhaal rustig op te bouwen en karakters tot ontwikkeling te laten komen. Met 187 minuten duurt de film niet eens te lang: sommige overgangen hadden nog wat vloeiender gekund, zoals: hoe krijgen ze zo’n dikke aap op een boot?

Ik had het niet verwacht, maar King Kong heeft het allemaal: het begint als een sociaal drama, wordt daarna wat meer oude misdaadfilm, gaat over in avonturenfilm, verandert moeiteloos in een kannibalenfilm voor het hele gezin, voegt een vleugje dinosauriërs toe en dan nog een vleugje en nog een vleugje en daarna een hele scheut tot het geheel in een monsterfilm ontspoort en dan krijgen we nog romantiek ook. Zelden zo’n onderhoudende kerst gehad!

Absolute Power
Jane Austen's Mafia!

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*