Shurayukihime

Jaar: 1973
Land: Japan
Regie: Toshiya Fujita
Score: ★★★★½
 

Shurayukihime (of Lady Snowblood, zoals de vrije vertaling luidt) zou heel goed een film kunnen zijn die speciaal voor mij gemaakt is: ik hou van sneeuw, van bloed en – jawel – van vrouwen. Van de andere kant kon Shurayukihime ook wel eens ontzettend tegenvallen: ik heb een hekel aan samoerai (geef mij maar ninja’s) en de film vormde een grote bron van inspiratie voor Tarantino’s Kill Bill, welke ik weiger te gaan zien. Aan de balletfilm Crouching Tiger, Hidden Dragon heb ik me ook kapot geërgerd. Het kon dus alle kanten op met Shurayukihime.

Yuki Kashima wordt niet als mens beschouwd: de enige reden waarom zij is verwekt is om wraak te nemen op een viertal dat haar moeder drie dagen lang gemarteld en verkracht heeft. Een andere reden om te leven heeft Yuki niet, en daarmee is zij een ‘kind van de onderwereld’, wat Japanners al uit de titel op konden maken. Na jaren van strenge training is Yuki volwassen. Het uur van de wraak is aangebroken.

Japan is nu al zo’n raar land, maar als we de film mogen geloven ging het er eind 19e eeuw nog heel wat ruiger aan toe. Het onrecht is groter, de sfeer grimmiger en hoewel de bloedfonteinen spectaculair zijn is de film er meer een om met de hoofdpersonen mee te leven dan bij het ook over bloedwraak handelende Osveta.

 

Het eerste slachtoffer wordt zonder al te veel moeite opgespoord. Kobue Takemura is aan lager wal geraakt en verdoet zijn tijd met drinken en gokken. Zijn dochter ziet zich hierdoor gedwongen haar lichaam te verkopen. Kobue is een eenvoudige prooi voor Yuki, maar met haar wraak roept zij een nieuwe bloedwraak in het leven. Dochter Banzô wil haar vader uiteraard wreken. Zo gaat dat nou eenmaal met die bloedwraak.

Okono Kitahama en Tokuichi Masakage (de twee laatst overgebleven schurken) zagen de bui echter al hangen en hebben al die tijd gewacht op de komst van Yuki. Verraad en zwaardgevechten alom in een epische finale, doordrenkt van de noodlottige lotsbestemming van zij die een bloedwraak ten uitvoer moeten brengen. In Shurayukihime telt eer zwaarder dan een mensenleven. Aan het eind resten alleen pijn en verdriet om wat geweest had kunnen zijn.

The Fifth Element
Saw

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*