The Dead

Jaar: 2010
Land: Verenigd Koninkrijk
Regie: Howard J. Ford en Jonathan Ford
Score: ★★☆☆☆
 

Het is een mooi land, West-Afrika, maar niet als je naast de niets ontziende droogte, het gebrek aan voedsel en de ruziënde stammen ook nog eens met zombies te maken krijgt. Massaal doemen ze in The Dead op uit de schrale bush en in de naar verluidt toch niet bijzonder dicht bevolkte Sahara. Wapens om ze een loer te draaien en vervoersmiddelen om van ze weg te rijden zijn dunner gezaaid.

Een zombiefilm in Afrika – zaten we daar nou echt op te wachten? Jazeker, want op Antarctica na heb ik de continenten nu compleet. Verder is er weinig nieuws onder de wat meedogenlozer dan anders schijnende zon: wie gebeten is mag de menukeuze uitbreiden met mensenvlees en rennen omdat je te laat bent hoeft nooit meer.

Al was het genre dan totaal verschillend, The Dead had veel weg van die andere in West-Afrika spelende film die ik onlangs zag. Eindeloos rijden door de bush in een aftandse auto, en de kippen kwamen nu zelfs eerder in beeld dan in Cocorico monsieur Poulet. Van de duivel in die film was alleen wat minder te vrezen dan van de ondoden die de situatie nu wel erg uitzichtloos maken.

 

Het is namelijk weer zover: de wereld gaat gebukt onder een zombieplaag waaromtrent het hoe en waarom niet wordt uitgelegd. Soldaten proberen de weinige overlevenden in veiligheid te brengen, terwijl de gewone burger liever in paniek raakt. Luitenant Brian Murphy, de bijzonder fletse hoofdpersoon met dito naam, is de enige overlevende van een Amerikaanse evacuatievlucht en heeft weinig kaas gegeten van overleven in West-Afrika. Zonder enige topografische of taalkundige kennis weet hij het nog best ver te schoppen.

Zoals wel vaker in horrorfilms zijn niet alle keuzes die gemaakt worden even logisch en er zit dan ook weinig schot in de zaak. Sergeant Daniel Dembele helpt Murphy een handje, maar ook op gebied van donkere mensen in zombiefilms is The Dead weinig vernieuwend en we kunnen dus wel raden hoe het met Dembele afloopt. Mooi camerawerk in Burkina Faso en Ghana, maar verder tamelijk bloedeloos – figuurlijk althans.

Onna hissatsu ken
Milano calibro 9

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*