The Third Man

Jaar: 1949
Land: Verenigd Koninkrijk
Regie: Carol Reed
Score: ★★★½☆
 

Eigenlijk waren we van plan om naar de bioscoop te gaan, maar na gelezen te hebben wat voor zoetsappige en moraliserende film March of the Penguins is, besloten Eva en ik dat we thuis veel betere films hadden liggen. Het nadeel is dat die alom gewaardeerde, jarenoude films zo lang duren en daardoor erg lang blijven liggen bij ons. Het voordeel is dat je dan altijd nog iets goeds in huis hebt voor een avond als deze.

Na een boswandeling bij volle maan leek een mysterieuze film ons wel wat. The Third Man speelt in Wenen vlak na de Tweede Wereldoorlog, maar heeft gelukkig niet zoveel met de oorlog te maken. Het vernielde, chaotische stadsbeeld waar een kunstmatig gezag van hogerhand probeert de orde te herstellen staat garant voor een surrealistisch toneel waar vreemde dingen kunnen – en gaan – gebeuren.

Wenen is vlak na de oorlog verdeeld in vier sectoren waar telkens een andere mogendheid – de Amerikanen, de Engelsen, de Russen en de Fransen – probeert Wildwesttaferelen te voorkomen. Zo te zien zullen er nog wel wat jaartjes overheen gaan voor Oostenrijk weer in zijn oude glorie hersteld zal zijn. De Weense bevolking had zich de bevrijding in ieder geval heel anders voorgesteld en moppert aan één stuk door op de ordehandhaving die vaak geen woord Duits spreekt en er altijd eigen agendapunten op na houdt.

 

In zo’n omgeving viert misdaad hoogtij, al is Holly Martins (wat een domme naam) zich daar niet van bewust. Deze naïeve kerel arriveert per trein in Wenen om erachter te komen dat de enige vriend die hij in deze stad heeft net is overleden. Erg jammer, want vriend Harry had hem net een baantje in het vooruitzicht gesteld en Holly heeft geen cent op zak. Iets klopt er echter niet aan de dood van Harry, en Holly is vastbesloten het mysterie te ontrafelen.

Een spannende zwart/wit film als The Third Man leent zich uitstekend voor een unheimlich spel van schaduwen. Het detectiveverhaal vindt zijn ontknoping in het labyrint dat de riolering van de Oostenrijkse hoofdstad vormt. Maar dat hadden we aan het begin van de film al kunnen raden. Immers, was het niet majoor Calloway die Holly in een vroeg stadium waarschuwde Wenen te verlaten? “Death’s at the bottom of everything, Martins. Leave death to the professionals.”

Elvira, Mistress of the Dark
Mariken

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*